torsdag 26. april 2018

Syveiledning nett Tutorial bag


Var en liten tur på loftet med det rare .. og fant et kraftig gardinstoff i veldig delikate farger og et fint mønster. Da jeg skulle ut å fotografere var det èn rosa rose igjen i den kalde yttergangen. Den måtte jo være med .. :)



Jeg har en glassplate på 40 x 40 cm, som jeg bestilte av en glassmester da jeg lagde ugleputer. Det er veldig praktisk å kunne se gjennom malen når det er mønster på stoffet. 

Her får du fremgangsmåten for hvordan jeg syr dette nettet: 

Klipp ut 2 stykker på 40 x 40 cm. Sy sammen sidene, og press ut sømmene, deretter sys bunnen. Press ut sømmen i bunnen med fingrene. Sy sikksakk på de tre sidene (sørommene samlet). Sy deretter sikksakk rundt åpningen, sømrommet brettes mot vrangen. Fra vrangsiden brettes ned 3 cm fra toppen, press og fest med knappenåler.

Hver hank måler 70 x 10 cm før søm. Jeg bruker sømrom 0,6 cm. Brettes rette mot rette og sy sammen siden. Bruk for eksempel en litt kraftig sikkerhetsnål for å få vrengt den. La sømmen ligge midt på og press. Sy en stikning i hver side, om ønskelig. Har ikke gjort det her.

Fra vrangsiden av nettet: måler 4 cm fra siden og inn, og legger hankene under nedbretten, fester med en nåler, sy sømmen, og fra vrangen. Legger hankene pent opp, og pass på at de blir rette, og sy fra forsiden en forsterket søm i overkanten.



Dotten kom som vanlig ut også. Hun ville ikke bli med på bildet med en gang ..


.. men, tødde opp litt etter hvert


Når en tenker over det, er det utrolig mye plast som vi bruker, som er helt unødvenig. Har begynt å tenke på å sy fruktnett jeg også, som jeg tar med i butikken når jeg handler frukt. 💚

Lag deg en fin dag! :)
post signature

3 kommentarer:

  1. Så flott gjenbruk av gardinen! Skjønne farger! Det er bra at vi kan være med å redusere bruk av plastpose. :-)

    SvarSlett
  2. Det var jo så fint stoff og fint med gjenbruk. Så greit med veileding og tusen takk for at du deler. Skal sy meg et slikt :)

    SvarSlett
  3. Hi Lisa wow i love this bag the fabric is beautiful,you are so clever my friend xx

    SvarSlett