søndag 10. august 2014

Piknikteppe


I morgen drar Odd, Odin, Cathrin og jeg til Stockholm, for noen dager. 
Ikke med buss da .. :) , men med tog. Det var så vidt jeg fikk gutta til å holde opp teppet for meg. De gjemmer seg bak hver sin stolpe .. :)  Synes skiltet var så fint til teppet! :D Tenkte det ville være koselig å ha med et piknikteppe. Dette har jeg sydd av ungenes avlagte gardiner og en gardin vi hadde på kjøkkenet før. Med oppskrift på jordbærterte. Har ikke prøvd å lage den enda.


Synes det ble en skikkelig sommerlig stemning over dette teppet. Seilbåter, jordbær og dyr.


Jeg fikk brukt en gardin jeg kjøpte i en bruktbutikk for noen år siden, med nydelige ferskenfargede roser og mosegrønne farger. Denne gangen sydde jeg lukkekanten kun med maskin, for å bli fort ferdig. Forsiden ble fin, men baksiden ble ikke helt fin. Fin nok. :) Klippet en remse på 7,5 cm, som jeg brettet dobbelt og sydde på vanlig måte på forsiden. I og med at jeg brukte sømrom 0,7 ble det litt mye stoff på baksiden (nedenfor sømmen). Hadde vel blitt bedre med 7 cm ..


Til venstre ser du spragle. En stueplante som stortrives ute.


Odin (med blå crocs), som hjelper meg å holde, synes teppet er barnslig og at baksiden er finere. Ja ja ..  jeg tror det blir koselig å bruke det uansett. Merker at gutta har blitt eldre ja. 
Mål på teppet er ca 120 cm x 120 cm. Oppskriften har jeg funnet i den flotte boken "Vårgleder" av Miriam Nilsen Morken og Tone Merete Stenkløv. Egentlig skal det ikke være lukkekant på dette teppet, men jeg fikk ikke kjøpt bred nok volumvliselin med lim. Jeg brukte volumvliselin uten lim, og da var det mer praktisk å lage lukkekant for å hindre bulker. Koseligere ble det også. :)


Phloxen passet godt til.


Oddvar spikket fire plugger av gul sibirkornell.



En malje er festet i hvert hjørne. Praktisk å feste duken med plugger. Hadde ikke utstyr for å stanse ut stoffet, men jeg presset bare maljen mot stoffet noen sekunder, og tegnet etter avtrykket. Hullet var lett å klippe til, med en skarp liten saks. Nå skal jeg bare sy en liten pose til pluggene, så er det å pakke litt.
Har hørt Stockholm er en vakker by, og vi gleder oss alle sammen! :D

Ha en fortsatt god sommer! :)

post signature

8 kommentarer:

  1. Hallo Lisa
    Deine Picknickdecke ist einmalig schön geworden, ich liebe es, wenn gebrauchte Stoffe vernäht werden.Immer gut, wenn nichts weggeworfen wird, irgendwann entsteht so etwas Tolles wie die Decke!
    Liebe Grüße von Wilma

    SvarSlett
  2. Så fint piknik-teppet ditt ble og med mange minner - herlig :))
    Det var veldig smart det med maljene og pluggene,- så ligg
    det iallefall i ro der det skal , ha en god tur !!

    SvarSlett
  3. Et smykke ble dette teppet!
    Så flott og ta med på picnik:)
    God tur:)

    SvarSlett
  4. persmart å feste det slik på bakken;) Den tar jeg med meg videre. Og teppet var kjempefint og koselig;) Håper dere får fine dager i Stockholm.Denne sommeren har de vært lite blogging her. Jeg har sikker gjort som humla, bare summa avgårde og kost meg i sola.Jeg fått lange fjellturer, bading i fjellvann og jeg har virkelig nytt hvert sekund;)
    Nå satser vi på en flott høst;)

    Klem fra Ann-Mari
    Og så ser jeg at drivhuset ditt er kommet opp;) Heldig du ;)

    SvarSlett
  5. Vært en helt fantastisk tur i Stockholm med deg og gutta! Og storkoste meg med det koselige piknik teppe! :) Så koselige og super søte "lykke farger" og motiver, ja - et teppe det er vanskelig å ikke bli i godt humør av og få gleden av! :D (Gutta bryr seg vell ikke så mye om slikt, men tror nok at de synes det er veldig koselig selvom de ikke tørr innrømme det hehe :))

    SvarSlett
  6. Kjempefint teppe :-)
    Flott ide med maljer til plugger i hjørnene! Kan være at jeg tyvlåner den ideen ved en anledning!

    SvarSlett
  7. Bare innom for å ønske deg en fin ny uke:)

    SvarSlett
  8. Så herlig piknik teppe. Det er mye mer koselig å ta med seg et hjemmesydd teppe på tur enn et som er kjøpt. Smart detalj med maljene og pluggene. :)

    SvarSlett